dimarts, 8 de desembre del 2015

S'ACOSTA EL NADAL...ORIENTACIONS I CONSELLS PER A LA COMPRA DE JOGUINES

 

El joc és una activitat bàsica en la vida i en el desenvolupament global de les persones. S'acostuma a relacionar amb la infància, però en realitat és necessari en qualsevol edat.
 
La principal motivació per jugar és el plaer que genera la mateixa activitat. D'altra banda, mitjançant el joc els nens i les nenes exploren i descobreixen el món; reprodueixen i imiten comportaments dels adults posant en pràctica diferents rols en funció del seu entorn; aprenen coses noves i com relacionar-se amb les persones que els envolten. Per aquest motiu, el joc té un paper molt important en l'educació d’infants i joves, ja que influeix en la construcció de la pròpia identitat, en l'adquisició d'aprenentatges i en la manera d'entendre el món.
 
A través del joc els fills i les filles poden desenvolupar i reforçar capacitats de diferents tipus:

  • Mentals: La més destacable és la del llenguatge, mitjançant el qual els vostres fills poden construir un pensament ordenat i comunicar-se amb les altres persones. Jugar ajuda també a assolir coneixements i desenvolupar la imaginació i la creativitat, aspectes que faciliten l'aprenentatge.

  • Socioemocionals: Jugant aprenen a conèixer i controlar les emocions i capacitats pròpies, i a reconèixer les dels altres. El joc els ensenya a relacionar-se amb els companys i fa que estableixin vincles afectius entre ells. Les circumstàncies que imaginen jugant també els permet practicar habilitats socials de tota mena, com pautes de comportament i de relació, que més endavant necessitaran per resoldre qualsevol tipus de situació. Així mateix, jugant adquireixen valors; per exemple, quan insisteixen a superar obstacles, millorar els seus resultats o guanyar, aprenen els valors de l'esforç i de la superació, que els ajudaran en qualsevol àmbit de la seva vida. En un sentit ampli, el joc és un aprenentatge que els prepara per a la vida.               

  • Físiques: El joc els permet conèixer el propi cos i desenvolupar la coordinació psicomotriu: és a dir, el control dels moviments i de les capacitats sensorials i físiques. Quan juguen sols o amb els altres troben els seus límits i descobreixen les seves capacitats físiques.
 
És convenient que la família:
  • jugueu amb els infants procurant que el temps que els dediqueu sigui de qualitat, és a dir, participant amb interès i sense interrupcions. Això us permetrà conèixer-los, saber què senten i reforçar el vostre lligam afectiu;
  •  
  • faciliteu que els fills i les filles tinguin cada dia estones per jugar, ja que el joc contribueix a desenvolupar les capacitats mentals, de relació social i físiques;
  •  
  • afavoriu que els avis, com a transmissors de jocs tradicionals, juguin amb els vostres fills;
  •  
  • procureu que el temps de lleure dels nens i les nenes inclogui també estones per jugar lliurement, sense activitats programades ni intencions educatives; aquest joc espontani desenvolupa la seva creativitat i imaginació;
  •  
  • afavoriu el joc en ambients naturals o a l'aire lliure, on el joc pot ser més imaginatiu i saludable;
  •  
  • respecteu els interessos dels fills i deixeu que, en la mesura possible, juguin al que vulguin, amb la qual cosa es fomenta la diversitat d'aficions i gustos;
  •  
  • afavoriu que juguin amb amistats en diferents àmbits (al parc, a casa, el cap de setmana, etc.) per reforçar-ne la socialització, i alhora conèixer els seus amics i veure quines relacions estableixen amb ells;
  •  
  • oferiu jocs i joguines variats, sense fer cas als estereotips que es veuen a la societat o que impliquin conductes discriminatòries. Per exemple, eviteu diferenciar entre els esports o les joguines per a nens i per a nenes;
  •  
  • afavoriu jocs i joguines que no promoguin conductes violentes, com és el cas d'alguns videojocs en què l'objectiu o la manera de jugar implica violència;
  •  
  • eviteu l'excés de joguines, ja que pot provocar desinterès i que no valorin el que tenen;
  •  
  • han de ser responsables de tenir cura i d’endreçar els jocs i joguines;
  •  
  • tingueu en compte que les joguines siguin adequades a l'edat i que compleixin la normativa de seguretat;
  •  
  • demaneu consell als botiguers especialitzats a l'hora de comprar joguines per als vostres fills;
  •  
  • limiteu el temps que dediquen als videojocs (mòbils, ordinadors, consoles, tauletes, etc.) i oferiu-los activitats alternatives; d'aquesta manera contribuireu a evitar el sedentarisme o possibles dependències futures;
  •  
  • us assabenteu dels continguts de què tracten els videojocs dels vostres fills i filles, per tal d'evitar conductes de risc (violència, discriminació, conducció temerària, 
 
 
 
 0-3 anys/ El Joc i les Joguines 
                  
En aquesta etapa el joc és una de les activitats principals dels vostres fills . Jugant, aprenen conceptes bàsics (formes, mides, colors, textures, percepcions espacials, etc.) i a comunicar-se amb vosaltres i les persones més properes.
 
El joc té un paper destacat en l’aprenentatge del llenguatge, ja que és un dels instruments que els ajuda a descobrir i interioritzar el significat de les paraules que van aprenent de forma gradual. El nadó aprèn a comunicar-se amb l’adult amb crits, somriures, rialles, jocs d’imitació, etc. És important que reforceu aquest procés amb cantarelles, jocs de falda, jocs de repetició, ...
 
Al principi el joc és individual i està molt relacionat amb el descobriment i control del cos. A mesura que els vostres fills maduren, el joc pren un caràcter més socialitzador, de manera que els permet relacionar-se i jugar amb vosaltres i amb la resta de persones que els envolten. Cada vegada juguen més amb altres infants i les joguines van agafant protagonisme.
 

 
Cap al final d’aquesta etapa pot aparèixer el joc simbòlic, en què simulen activitats familiars i reprodueixen el coneixement que tenen de les activitats de la vida quotidiana amb les seves joguines. Aquest tipus de joc els permet, al mateix temps, desenvolupar la creativitat i la imaginació. Observant aquestes situacions i jugant amb ells podeu fer-vos una idea de com els vostres fills entenen el món.
 
El vostre paper en aquesta primera etapa és fonamental, ja que sou els primers companys de joc dels vostres fills. L’acompanyament i suport que els doneu, els aporta seguretat per experimentar i seguir així aprenent.
 
En aquesta edat és convenient que:
 
  • aprofiteu totes les ocasions per jugar, cantar, llegir contes i representar històries amb els vostres fills, d’aquesta manera en reforceu els vincles afectius;
  • els proposeu jocs d’imitació on hagin de repetir paraules senzilles, com el ralet-ralet o el joc dels dits, etc., que contribueixen a estimular-ne el llenguatge;
  • eviteu que juguin amb joguines quan vulgueu que assoleixin un hàbit, per exemple durant els àpats;
  • incorporeu el joc en el seu dia a dia: jugar els ajuda a desenvolupar de manera harmònica tota mena de capacitats (mentals, de relació social i físiques);
  • afavoriu que juguin amb els avis perquè els poden ensenyar jocs tradicionals de la seva infantesa que formen part de la nostra cultura;
  • els deixeu experimentar amb textures i materials diversos, com ara caminar descalços per la gespa o modelar amb pasta de sal, així fomentareu que desenvolupin la imaginació, la creativitat i l’interès per conèixer coses noves;
  • deixeu que investiguin jugant, sense intervenir-hi gaire, però vetllant per la seva seguretat;
  • afavoriu que juguin l’aire lliure: és una manera de potenciar el contacte amb la natura i d’aprofitar-ne els beneficis;
  • els oferiu joguines senzilles, jocs de fusta, joguines de corda, etc., que els permeten fer un joc més imaginatiu i no tan dirigit;
  • sigueu conscients que, per jugar, els vostres fills no necessiten sempre joguines: qualsevol objecte pot convertir-se en una en un moment donat;
  • trobeu espais perquè juguin i es relacionin amb altres nens (al parc, a la ludoteca, etc.) fet que afavorirà el seu procés de socialització;
  • faciliteu que els seus amics vinguin a jugar a casa: això us permetrà conèixer-los i veure com es relacionen amb ells;
  • els ensenyeu a compartir les joguines com un pas més per aprendre a conviure amb els altres;
  • els oferiu diversitat de joguines sense que els estereotips de gènere en limitin la tria; eviteu, per exemple, que les nenes tinguin exclusivament nines i els nens, cotxes. D’aquesta manera afavoriu que els vostres fills no interioritzin aquests estereotips i facin una opció més lliure;
  • els proposeu jocs i joguines que no promoguin conductes violentes;
  • dosifiqueu les joguines que poseu al seu abast. L’excés pot provocar desinterès i que no valorin prou el que tenen;
  • organitzeu les joguines que tenen, tot implicant-los en recollir-les quan han acabat de jugar. És una manera d’iniciar-los en la responsabilitat;
  • tingueu cura perquè les joguines que els oferiu respectin la normativa de seguretat, tot evitant que continguin peces petites que es puguin desprendre;
  • demaneu consell als botiguers especialitzats en la venda de joguines;
  • si els oferiu videojocs, feu-ho durant estones molt curtes. Cal tenir en compte que en aquesta edat els convenen més els jocs de manipulació i moviment. Segons els especialistes, és a partir dels quatre anys que els videojocs comencen a ser adequats.
  • us informeu del contingut dels videojocs i dels vídeos que deixeu veure als vostres fills i els acompanyeu sempre que els facin servir;
  • tingueu present que els videojocs més adequats són els que tenen pocs elements, sense text, sense limitació de temps durant la partida i sense connexió a Internet.

Text extret del Butlletí núm.2 de Família i Escola del Departament d'Ensenyament

 

 

 

 







      Cap comentari:

      Publica un comentari a l'entrada