QUÈ SÓN ELS
AMBIENTS DE LLIURE CIRCULACIÓ?
Són espais
d’autoaprenentatge. És a dir, a cada espai (estança) hi ha unes propostes per
tal de que els nens/nenes investiguin allò que se’ls hi ofereix.
L’infant és
el principal agent del seu aprenentatge ja que fa els seus propis descobriments
mitjançant la pràctica i interioritza així els nous coneixements. Es tracta
d’un aprenentatge significatiu.
Cada nen/a ho
fa des del seu procés individual, al seu ritme i sense imposicions.
Són
una manera de treballar que es fonamenta bàsicament en una pedagogia lliure
i activa. Aquesta educació es basa principalment en l’acceptació i el
respecte per la persona i te com a funció fonamental entendre i ajudar al
nen/nena a desenvolupar-se en totes les seves dimensions. A més és l’infant el
principal agent del seu aprenentatge, fa els seus propis descobriments
mitjançant la pràctica i interioritza així els nous coneixements. I cadascú ho
fa des del seu procés individual, al seu ritme i sense imposicions.
Els
anomenem “de lliure circulació” perquè durant el temps que dura l’activitat
cada infant pot canviar d’escenari sempre que ho vulgui.
Els adults
hi som per acompanyar, per ajudar, i col·laborar en
el moment que el nen ens ho demana, però en cap cas dirigim la descoberta de
l’infant.
Es
tracta d’una descoberta autònoma guiada pels propis interessos de cada nen o
nena. D’aquesta manera treballem valors com:
-
Fomentar
l’autonomia.(pel que fa a la lliure circulació per
l’escola a l’hora de decidir a quin ambient vol anar cada nen/nena, a l’hora de
posar-se la jaqueta per anar a l’ambient de pati…).
- Motivar una actitud activa davant dels nous
aprenentatges.
-
Potenciar
el desenvolupament de la creativitat, ja que cadascú
pot fer lliurement amb els materials el que li vingui de gust …
-
Aprendre a
viure en comunitat i solidaritat: els nens s’ajuden
entre ells, tenen interessos comuns moltes vegades i treballen en equip.
-
Iniciar-se
en la presa de decisions: han de decidir a quin
ambient volen anar, què fer amb el material que se’ls hi proposa, decidir quan
en tenen prou i anar a un altre ambient…
- Potenciar
la comunicació i l’expressió verbal.
-
Viure en comunitat: els infants aprenen que hi ha d’haver certes normes que ens
ajuden a la convivència com el respecte mutu, el respecte en vers els
materials, l’ordre, etc.
EXEMPLES D’AMBIENTS
A
més a més, tal i com estan distribuïts els ambients treballem altres aspectes
més específics de cada ambient:
-
A l’ambient d’exploració i investigació els nens juguen amb la llum i
les ombres, amb els diferents materials de rebuig, amb les construccions, etc.
Es fomenta la interiorització de conceptes com la textura dels materials, les
mides, etc…
-
A l’ambient de plàstica els nens treballen amb materials com la pintura,
el fang, la plastilina, les pedres, els pals… i fan les seves composicions.
Així aprenen tècniques d’expressió plàstica i també hàbits com rentar-se les
mans, posar-se la bata, etc.
-
A l’ambient de pati i hort els nens viuen de primera mà el procés que fa
una planta des que la plantem fins que la podem collir, a més de prendre la
responsabilitat de cuidar-la, regar-la, etc.
-
A l’ambient de biblioteca els nens i nenes trien els contes i comencen a
adquirir el gust per la lectura i es fomenta així, l’expressió oral i el
vocabulari.
A
l’ambient de joc simbòlic juguen a ser la mama, el papa, a fer de
cuiners, etc… i així, mitjançant el joc, van entenent el món dels adults
per prendre-hi part.
Tot
just acabem d’encetar aquest metodologia i encara ens manca aprendre coses noves,
però comptem amb la il·lusió i les ganes de tirar-ho endavant, per tal de que els
infants desenvolupin el seu potencial i creixin sent feliços.
Com deia en Benjamin Franklin: “Digues-m’ho i ho oblido,
ensenya-m’ho i ho recordo, involucra-m’hi i ho aprenc.”
Els ambients amb els quals hem començat han estat el desert i els avions ambdós relacionats amb el Petit Príncep:
AMBIENT DEL DESERT
AMBIENT DELS AVIONS
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada