dijous, 27 d’agost del 2015

(Abril) Grups de Tiana i Vador: comencem la prova de l'aprenentage per Ambients i lliure circulació


 
"L'ambient és el tercer braç de l'educador" (Loris Malaguzzi)



 
 

QUÈ SÓN ELS AMBIENTS DE LLIURE CIRCULACIÓ?
Són espais d’autoaprenentatge. És a dir, a cada espai (estança) hi ha unes propostes per tal de que els nens/nenes investiguin allò que se’ls hi ofereix.
L’infant és el principal agent del seu aprenentatge ja que fa els seus propis descobriments mitjançant la pràctica i interioritza així els nous coneixements. Es tracta d’un aprenentatge significatiu.
Cada nen/a ho fa des del seu procés individual, al seu ritme i sense imposicions.
Són una manera de treballar que es fonamenta bàsicament en una pedagogia lliure i activa. Aquesta educació es basa principalment en l’acceptació i el respecte per la persona i  te com a funció fonamental entendre i ajudar al nen/nena a desenvolupar-se en totes les seves dimensions. A més és l’infant el principal agent del seu aprenentatge, fa els seus propis descobriments mitjançant la pràctica i interioritza així els nous coneixements. I cadascú ho fa des del seu procés individual, al seu ritme i sense imposicions.
Els anomenem “de lliure circulació” perquè durant el temps que dura l’activitat cada infant pot canviar d’escenari sempre que ho vulgui.
Els adults hi som per acompanyar, per ajudar,  i col·laborar en el moment que el nen ens ho demana, però en cap cas dirigim la descoberta de l’infant.
Es tracta d’una descoberta autònoma guiada pels propis interessos de cada nen o nena. D’aquesta manera treballem valors com:
- Fomentar l’autonomia.(pel que fa a la lliure circulació per l’escola a l’hora de decidir a quin ambient vol anar cada nen/nena, a l’hora de posar-se la jaqueta per anar a l’ambient de pati…).
- Motivar  una actitud activa davant dels nous aprenentatges.
- Potenciar el desenvolupament de la creativitat, ja que cadascú pot fer lliurement amb els materials el que li vingui de gust …
- Aprendre a viure en comunitat i solidaritat: els nens s’ajuden entre ells, tenen interessos comuns moltes vegades i treballen en equip.
- Iniciar-se en la presa de decisions: han de decidir a quin ambient volen anar, què fer amb el material que se’ls hi proposa, decidir quan en tenen prou i anar a un altre ambient…
- Potenciar la comunicació i l’expressió verbal.
- Viure en comunitat: els infants aprenen que hi ha d’haver certes normes que ens ajuden a la convivència com el respecte mutu, el respecte en vers els materials, l’ordre, etc.
EXEMPLES D’AMBIENTS
A més a més, tal i com estan distribuïts els ambients treballem altres aspectes més específics de cada ambient:
- A l’ambient d’exploració i investigació els nens juguen amb la llum i les ombres, amb els diferents materials de rebuig, amb les construccions, etc. Es fomenta la interiorització de conceptes com la textura dels materials, les mides, etc…
- A l’ambient de plàstica els nens treballen amb materials com la pintura, el fang, la plastilina, les pedres, els pals… i fan les seves composicions. Així aprenen tècniques d’expressió plàstica i també hàbits com rentar-se les mans, posar-se la bata, etc.
- A l’ambient de pati i hort els nens viuen de primera mà el procés que fa una planta des que la plantem fins que la podem collir, a més de prendre la responsabilitat de cuidar-la, regar-la, etc.
- A l’ambient de biblioteca els nens i nenes trien els contes i comencen a adquirir el gust per la lectura i es fomenta així, l’expressió oral i el vocabulari.
A l’ambient de joc simbòlic juguen a ser la mama, el papa, a fer de cuiners, etc… i així, mitjançant el joc,  van entenent el món dels adults per prendre-hi part.
 
Tot just acabem d’encetar aquest metodologia i encara ens manca aprendre coses noves, però comptem amb la il·lusió i les ganes de tirar-ho endavant, per tal de que els infants desenvolupin el seu potencial i creixin sent feliços.
Com deia en Benjamin Franklin:  “Digues-m’ho i ho oblido, ensenya-m’ho i ho recordo, involucra-m’hi i ho aprenc.”
 
Els ambients amb els quals hem començat han estat el desert i els avions ambdós relacionats amb el Petit Príncep:
 
 
AMBIENT DEL DESERT
 
 
 
 
 
 
 
 


AMBIENT DELS AVIONS
 
















 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada